Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

söndag 29 januari 2012

Loppet!

Denna tävlingsmorgon inleddes med grötfrukost framför tv:n. Lägenheten var en röra och kroppen kändes sådär. Efter loppet skulle jag direkt hem och bära flyttkartonger så jag var stressad över det också. Men som tur är känner jag mig själv och vet att så snart tävlingskorvskinnet åker på blir jag sugen på race. 

Väl uppe på Södra berget la jag ut skidorna bakom Pessi Liukonnens. Han är en stark skidåkare från Strategen som jag lyckades slå med några sekunder i Våffelrännet (hans hemmabana). Jag blev glad när jag såg honom och berättade att jag skulle ta rygg även idag. Jag kom iväg perfekt i starten men Pessis rygg var jag aldrig i närheten av mer än första kilometern. Han ville nog inte få stryk igen. Jag åkte mer eller mindre i eget tempo och hittade inte den rätta ryggen. Pessi försvann längre och längre bort och vid 9 kilometer kom det i kapp en hel hord med åkare som drogs av Magnus Skoog, Njurunda SK. Han gick om mig med kraftfull stakning. Jag bet mig i alla fast i klungan och det började kännas lite lättare med farthållare. Det gick överlag tungt fram tills 23km då det började släppa lite i kroppen. Jag har ju trots allt varit inaktiv i en vecka. Det + min stora respekt för detta lopp gjorde att tankarna spökade lite av och till under loppet. Det var en stor lättnad när första klättringen nedifrån Sidsjön och upp för hela berget fram till Ängen var avklarad. Där på toppen stod Liv och Jonas och hejade superbra vilket hjälpte mycket.


                                         Starten går.

                          
                            Liv langar för första gången och gör det helt perfekt.

                                   Grymt bra publikstöd för den där Mandus!

På andra varvet börjar jag som sagt komma in i rytm och känsla mer och mer. Efter 25km gick jag upp och drog och lyckades inte få upp någon annan att göra ett pass så jag fick dra länge. De skakade på huvudet när jag blängde lite. Innan sista klättringen kommer en Alnö race team åkare upp då jag nästan stannade vid sidan av spåret för att jag ville få upp någon annan. Jag var riktigt trött då. Vi var fortfarande en klunga på 4-5 man och sista kilometrarna uppför närmade sig. Jag behövde en rygg. Han höjde farten lite och vi fick en lucka han och jag.

Vid stigningens fot kommer dock en åkare jag inte sett tidigare under loppet och går om oss. Fan, tänker jag. En så pigg åkare nu? Jag byter rygg och försöker att inte tänka så mycket - bara åka i hans diagonaltakt. Vi blir snabbt ensamma och jag lyckades hålla hela vägen upp till Ängen. Väl där på platten kändes det som en befrielse att börja staka igen så jag lyckades vinna spurtduellen mot Stefan Sjölund, plats 728 Vasaloppet 2011. Slog mig med 41 minuter då. Kul!

Spurt!
Pustar ut med Sjölund.

Snackar om loppet med Pessi som var stark idag. Slog mig med 2.36 min.
Jag blev 8:a i ett elitfattigt Södra berget runt. 8 minuter efter vinnaren Emil Ekman, Ulricehamns IF.
Resultat hittar ni här.

9 kommentarer:

  1. Å vad roligt med filmerna, bara älskar Livs kommentarer och rop och tycker hon och du är helt fantastiska :) Stort grattis till ett bra lopp, hade gärna också varit där och hejjat. Kramar // sis

    SvaraRadera
  2. Grymt kört! Hoppas du kommer till led 1!

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat Mandus!! Kul o se att du har lyckats med träningen trots att du inte har haft min rygg att gå på på träningarna denna vinter =)

    SvaraRadera
  4. Som alltid imponerar du med din målmedvetenhet och vilja.
    Själv har jag varit med om en fantastisk resa till Italien. Marcialonga bör alla skidfantaster uppleva. Naturen, skidstadion i Val de Fiemme, sista backen, är några av höjdpunkterna som gör att loppet känns som en höjdare. Dessutom kul med duktiga Rexare som presterar så bra. Spännande att se vad det kan bli av Stormörkar`n, hans träningsdagbok liknar inte din precis!! /Farbror

    SvaraRadera
  5. Syrran, visst hejjar Liv på bra :) ses snart!

    Håkan, tackar! Missade led 1 men jättenöjd med loppet.

    Dufva! Kul att du tittar in på bloggen. Som du ser har det ju gått skapligt för mig trots att jag saknat dig på södra berget :) Men 2013 är det du som åker vasan! Ses på grillpremiär efter VL.

    Farbror..det var inte illa. Trevligt att du kollar in bloggen och tack för orden. Träningen har verkligen fungerat. Jag får gratulera till Marcialonga. Det verkar riktigt häftigt. Ska åka något år. Sista backen däremot, stanna och valla...kämpigt! Då är vasans stakning skönare. Kul att Erik kom topp 100!

    Angående STORmörkar`n från Funbo måste du ta allt han säger om träningsmängd och gångra det med 5. Då får man fram en mer korrekt bild av hans träning :) Enligt rykten kör han både cykel och rullskidor med vagn efter sig för att det går för lätt annars.

    SvaraRadera
  6. Jäklar vilken form du är i mannen!! Nu blir det till att behålla den bara! Kanske tur att partyt på lördag blev inställt!? ;)

    SvaraRadera
  7. Tja jimmy. Ja, nu gäller det att behålla formen till mars. Känner dock att det börjar suga i öltarmen. Ser fram emot nästa partybjudning ;)

    SvaraRadera
  8. Jag kan inte se filmerna , vad kan jag tänkas behöva för program för det

    SvaraRadera
  9. Ojdå, det vet jag inte. Jag la upp dessa filmer på ett annat sätt än jag brukar. Ska inte göra på det sättet igen då.

    SvaraRadera