Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

fredag 6 januari 2012

Kläpparännet!

Sommarträningen visade sig idag!
Precis hemkommen från Ljusdal. Riktigt nöjd och trött efter dagens 40 km. Förhållandena var perfekta med hårda snabba spår och ca 6 minusgrader. Jag blev 27:a på tiden 2.02.42 och 16.31 minuter efter vinnaren Calle Halfvarsson. Det känns fint att äntligen få ett resultat på all träning. 2 led?

Resultatlista.

När jag körde upp på Ljusdals skidstadion stod redan Rexarna och vallade skidor. Tre bilar och totalt nio åkare. I H21 var vi sex rexare av dryga hundra startande. Jag fick en bra startposition bland de topp 30 så jag kom iväg kanonfint. Startade bredvid lagkamraten Robert Ohlström som är känd för att "öppna för hårt och sen hålla det" De rekommendationerna fick jag av honom. Hur som helst så försvann han och jag prövade inte ens att gå med. Jag hade ögonen på en annan herre.

Jag hade nämligen precis innan startskottet sett att det stod Sundyberg på killen framför mig. Jag har ju berättat här på bloggen om Andreas Peterson som åkte in på samma minut som jag i Vasaloppet 2011 och nu har samma mål med topp 1000. Han for i alla fall iväg som ett gehu även han och jag började så smått hoppas att det var en annan snabb Sundbybergsåkare. Men efter några kilometer kommer jag upp i rygg på honom och frågar om det är han. Det är det, han säger också att han öppnat för hårt och slår av på takten. Jag åker upp i rygg på Robert också och börjar känna mig varm. Tyvärr kunde vi inte hjälpas åt att dra då han bröt loppet kort därefter på grund av bröstkänning.

Resten av loppet åker jag bakom bra ryggar. Halva varv 3 åker jag dock i från min grupp och får kämpa ordentligt för att komma i fatt nästa som ligger femtio meter fram. De stack sen ifrån mig på slutet när jag inte orkade hänga och fick 20-30 sekunder. Jag är väldigt nöjd med dagens besked och redo för hårdträning sista 58 dagarna fram till Vasan.

11 kommentarer:

  1. Helvete vad bra kört! Jag kommer inte ha en suck mot dig i vinter märker jag :D

    SvaraRadera
  2. Grattis duktiga Mandus! Vilken prestation du bjuder på. Ska bli mycket spännande att se hur det går på vasan :) Topp 500?

    SvaraRadera
  3. Grattis till träningsresultat och tack för intressant och underhållande läsning./D

    SvaraRadera
  4. GRATTIS TILL LED 1!! men öppna inte för hårt i vasan, det skulle va skönt om jag slapp knacka dej på axeln i Eldris i år.

    SvaraRadera
  5. Tackar allihopa, men något led 1 räcker det knappast till. Led 2 vore dock riktigt kul.

    Håkan, det hade varit kul om du va med idag. Lugn bara, 58 dagar kvar att träna på :)

    Liv, topp 500 får bli nästa år..
    ..någon axelknack blir det inte käre bror.

    SvaraRadera
  6. Snyggt jobbat Ringo. Nu måste du alltså bara hålla samma takt i nio mil istället för fyra så klarar du dig. Lätt. Fett med lätt.

    SvaraRadera
  7. Tack MackJoa. Det ska nog gå fint med takten till Mora. Frågan är om du kommer löpträna inför Lidingöloppet mellan hamburgertallrikarna i USA. Nå?

    SvaraRadera
  8. Andreas Peterson9 januari 2012 kl. 08:45

    Grymt kört Mandus. Du såg ruskigt stark ut! Jag tror inte alls det är omöjligt med led 1 redan efter Kläpparännet för dig. Det beror på hur de gör med 0-ledet, om man ser vilka som hamna runt 1.55 så kan 0-led sträcka sig enda dit. Men troligtvis fegar de och tar bara med förstagruppen dit. Då blir det led 2 för dig, inte fy skam.

    Som du beskrev, jag gick ut lite för hårt och hade allvarliga funderingar på om jag skulle komma i mål redan där efter 2-3 km. Uppvärmningen lyste med sin frånvaro, kan ha med det att göra.

    Jag är ändå ganska nöjd, med bra skidor tror jag 2.05 vore rimiligt, dig hade jag inte orkat haka hur som!

    Hoppas vi ses på seedningsloppen framöver! Träna hårt!

    SvaraRadera
  9. Tjena Andreas. Blev det hårdträning i Harsa sen eller va du trött efter loppet?

    Jag är rätt hundra på att de fegar. Men jag är supernöjd om jag klarar led 2. Det är ju mitt mål innan Vasan och den formen hade jag inte räknat med så tidigt på seedningssäsongen. Jaså du var så slut alltså. Det är iofs inte så konstigt att kroppen säger ifrån om du öppnar så bra utan uppvärmning :)
    Bra att du klarade att hålla ihop!

    SvaraRadera
  10. Tja Mandus

    Det blev hårdträning fram till söndag, sen har det blivit mycket slappt under jobbveckan tyvärr.

    Borde inte seedningstabell kommit i onsdags?

    SvaraRadera
  11. Tjena, jo seedningstabell borde varit på plats nu. Dåligt av vasaloppet.

    SvaraRadera