Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

lördag 11 juni 2011

Triathlon

Ja, då har jag testat på triathlon och det var riktigt kul och jobbigt. 2h 33min blev min sluttid på 1 km simmning (26min) 36 km cykling (1h 13min) 10 km löpning (50min) men vi tar det från början.

Dagen började med att jag försov mej 40 minuter. Så allt jag tänkt fixa innan var bara att glömma. Tryckte i mej frukost och kånka sen ner utrustningen till bilen. Jag hade rätt gott om tid men det var några grejer jag behövde fixa. En var pumpa däcken och en annan att ta reda på hur växlarna fungerade. Jag kunde bara växla upp så cykeln gick ju trögt som f..
Väl framme var det inga problem att få hjälp, en kille tog fram en superpump och började snacka om tryck och sånt. Sjysst sa jag. En annan triatlet visade mej hur växlarna fungerade, handbromsen var nämligen växelspak också. Nu var man ju så gott som redo för start.

Finväder
Min växlingsplats

Nu var det bara att komma i korvskinnet och dra sej neråt vattnet. Vi fick höra att det var 18 grader i ytvattnet vilket lät riktigt skönt. Det var det också. Jag tänkte innan när jag såg alla erfarna triatleter (de flesta från ART Alnö race team) att kommer jag inte sist här är jag riktigt nöjd. Kan erkänna att jag var lite smånervös på startlinjen och inför simningen. Starten gick och av de ca 35 startande försvann 20 duktigt snabbt. Jag = toksist. Tankarna började snurra om jag skulle fixa trevarv, varför hade jag inga simglasögon, varför var jag så trött etc... men efter ett tag kom jag ikapp en glunga på fyra som jag kunde hänga och började komma in i en rytm. Jag var näst sist upp ur vattnet och blev varvad redan första rundan. sjukt vad snabba de var på simma.
Simningen gick som bilden visar i en triangel, tre varv.

Jag hade två precis framför mej och en bakom när vi stack ut på cyklingen men där kunde jag åka ifrån den här klungan samt plocka två placeringar till. Det var ju helt fantastiskt att cykla på en sån där smaldäckshoj. Gick otroligt fort och lätt. När sen löpningen tog vid tänkte jag att nu drar jag på och plockar några till men nu var benen som stockar. Kom knappt framåt tyckte jag. Fick krafter när jag såg att andra också led. Lyckades hålla ett skapligt steg på den lätta banan. Även här 3 rundor. Plockade 3 placeringar till. Under löpningen fick jag känslan som jag brukar få på lidingöloppet när man har ca 5km kvar. Benen värker och energin börjar ta slut. Man vill bara sätta sej ner och glo. Ska försöka få den utmattningskänslan ett par gånger till innan lidingö.

 Första triathlonmedaljen. Väldigt nöjd.

Triathlon gav definitivt mersmak men det bästa var att jag fick till ett så bra och roligt pass idag.

4 kommentarer:

  1. Verkligt underhållande och informativ blogg. Känns som man var med. Överraskad av din nya stil och motivation. Bäva månde fyrsiffrigt denna gång. Visst har du väldigt gamla och omoderna skidor också. Bara det gör några hundra. Känns dock lång till mars 2012. Är Smirre din coach?/D

    SvaraRadera
  2. Härligt jobbat Mandus säger Ulrika (Rex) som just tagit en titt på din blogg:-)

    SvaraRadera
  3. Tack Ulrika. Kul att du kolla in bloggen.

    D! Smirre har jag inte sett till mer än hans "smirnofbacken" uppe på södra berget. (som f.ö är vidrigt jobbig) Däremot hoppas jag på att springa in i Charlotte Kalla som det sägs, tränar en del där uppe. Hon är ju Sundsvalls bo numer. Själv tycker jag inte det känns långt till mars. Jag behöver all tid jag kan få för att plocka mina tusen placeringar. :)

    SvaraRadera
  4. tacka din suveräna storebror, och framför allt Sveriges bästa vallare om du kirrar under 1000.

    SvaraRadera