Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

fredag 18 maj 2012

Ottarseventet

Ja det blev alltså tillslut 5 km löpning och 50 km cykel för min del. Jag hade ju tänkt köra 21 km löpning men så här i efterhand var det tur att jag inte gjorde det. Då hade jag förmodligen varit tvungen att bryta cykelturen.

Jag joggade på morgonen och kände inte av vaden något men jag vågade inte köra 21:an i fall den skulle gå sönder längs ut på banan. Därför bytte jag klass till 5:an (4570m) och kom där 2:a på tiden 17.51 och fick en camelbak som pris. Gott! Den kom väl till pass under cyklingen sen.

Här står jag i sista backen och hejar på min idol Kristian Tufvesson, 21km (lägg märke till fartökningen), min tjej Liv 5km och Erik Ohlström, 21km (200 i vasaloppet). 


Löpningen gick bra. Jag hade dryga halvminuten sämre en förra året men jag har ju inte kört löpning på sista tiden och hade ingen rygg i år. Nöjd helt enkelt.

Jag fick låna en Scott Scale 40 av bröderna Ohlström som hade nya fina däck och gick riktigt bra. Men efter start och när rötter och sten började dyka upp skakade sadelmuttern upp och sadeln ställde sig och petade nästan rakt upp. Så kändes det i alla fall. Tur att jag fortfarande var pigg. Det fanns verktyg vid första vätskekontrollen så där fick jag hjälp att fixa det. Vid det laget hade jag redan värk i röv och korsrygg och det var långt kvar. Jag gjorde misstaget att inte införskaffa byxor med inbyggd sadel. Jag har inte riktigt förstått varför man väljer att göra sadlarna som en järnpinne och sen bygga in en vaddbjöja i cykelbyxorna? Varför inte göra en skön sadel direkt? Det finns självklart en förklaring till detta som jag inte vet men igår hade jag väldigt svårt att acceptera detta. Det blev några svordomar i skogen över det värsta rötterna.

Jag hade lyckats lura med min vän Marco från Stockholm på cyklingen. Han har cyklat en del MTB men aldrig 50 km. Vi åkte tillsammans till första vätskan men där blev jag stående och sen såg jag inte till honom något mer. Jag hann märka att han var duktigare i skogen i det tekniska partierna. Där var en nybörjare som jag chanslös. Han slog mig med 8 minuter så nästa år blir det givetvis revanch. Då ska jag ha dubbla blöjbyxor och vaderad sadel.
Resultat

Johan (svåger), MackJoa och Liv.

3 kommentarer:

  1. Hej! Roligt med dina filmsnuttar, och trevlig läsning. /Bertil Månkarbo

    SvaraRadera
  2. Tjenare Bloggarkollega! Kul att du gillar filmsnuttarna och lämnar en kommentar. Såg att du fick en massa fina bilder från dagen också. Vi ses på träningar och tävlingar framöver.

    SvaraRadera
  3. Ifall jag inte nämnt det så kommer jag självklart att delta i Ottarsloppet nästa år..

    SvaraRadera