Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

onsdag 26 oktober 2011

Skiergintervaller och bålpass.

I dag har jag kört två pass. I förmiddags körde jag 500-ingar på min favoritmaskin, Skiergen och på eftermiddagen blev det mage och ryggstyrka (typ).

Jag tränar helt själv och alltid på känsla. Det skulle aldrig fungera med schema för min del. Jag kör det jag är sugen på och tror jag behöver förbättra och det är allt, sen försöker jag variera det så mycket som möjligt. Ökad syreupptagningsförmåga och kraftfullare stakning är två saker jag måste förbättra avsevärt för att klara mitt mål med tresiffrigt. Dagens pass på Skiergen kombinerar dessa två väldigt bra. Jag bestämde mej för att köra så många 500m intervaller som möjligt. Kravet var att de skulle gå under 2min och med 1min vila. Det finns ett förinställt program så vilominuten börjar så fort intervallen är klar osv. Det går alltså inte att fuska. Bra för min del. Jag genomförde iaf 12 st. 11 st mellan 1.56-1.59.8 och den 12e på 2.00.9 När jag satte igång den sista hade jag redan en puls på 180 slag/min så återhämtningen blev för kort för mej. Jag avslutade min skiergtimme med 10min A2 och 5min A1. Bra pass.

Till D. Crosstrainer.

Bålpasset blev till ett överkroppspass som alltid. Det är så jävla tråkigt att köra bål så efter två övningar ska jag alltid "testa om jag tar något i bänk" sen rullar det på med triceps, biceps och lite axlar. Låg iaf i plankan 5 minuter som avslutning.

5 kommentarer:

  1. Merci! Knät? Är impad för övrigt./D

    SvaraRadera
  2. Tackar, knät är bra på morgonen och blir sämre med dagen. På kvällen är det jävel.
    Tror jag måste vila bort det. Mer stakning.

    SvaraRadera
  3. Grymt bra pass och grattis i efterskott, du är ju en lillskit :)
    Håller med dig angående träningsupplägget. Jag är liksom klar med att följa scheman slaviskt. Roligare att köra det man själv känner för och tycker känns roligt. Blir lite enklare och mer glädjefullt så! Resultatmässigt kan ju diskuteras. Men man tränar väl för att det ska vara roligt?

    SvaraRadera
  4. Tackar för det. Låt mej gissa, du är 82a? :) hinner du ta vasaloppsmedaljen innan 30 års kalaset?
    Visst är det så med träningen. Däremot är det bra att träna med andra så det blir lite press.

    SvaraRadera
  5. Nej, jag är 81:a och passerar den magiska 30-gränsen i december. Men det blir en bra milstolpe i livet att ta medaljen vid 30 :)

    Absolut, man pressar sig bra mycket mer med någon jämn träningskamrat!

    SvaraRadera