Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

söndag 8 juli 2012

Pass 3

Idag har jag tränat en veckdos på ett pass. Nu kan det inte bli värre. Multisportpasset började 8.30 och slutade 14.30. Alltså 6 svettiga timmar med cykel, rullskidor, paddling och löpning.

När jag vaknade i morse med öm och stel kropp visste jag redan att jag var ihop parad med Erik Ohlström på dagens träningstävling. Det satte lite press. Erik har tävlat i Multisport och han har tävlat 36 timmar i streck en gång. Jag var tveksam att klara dagens pass på 6 timmar. När jag sen stod och bredde mackor att käka vid bytena efter frukost säger Erik - det är ingen picknick vi ska ut på! Han drack bara vatten under de sex timmarna.

Som svagaste länk öppnade jag hårt på den inledande cyklingen. Det var som tur var en lätt sträcka. Vi växlade till rullskidor efter Team Tufvesson - Runnman (TR) och före Team H. Ohlström - M. Björk (OB) Skidsträckan var tyngre, mycket uppför. Jag stakade på med mina lätta skidor så Erik fick jobba duktigt för att hänga med med sina trögare Marwe 6:or. När vi sen stack iväg med kanoterna ser vi TR en bit bort och börjar jaga. Bakom oss hade vi en bra lucka till OB. Efter ca tjugo minuter ser vi TR på land, tömma kanoten på vatten. Det var härligt att passera men lyckan var tyvärr kort. Vi hade paddlat på mot strömmen på en slinga som inte fanns på kartan. När vi väl kommer ut på "riktiga" forsen tror vi att vi paddlat för långt och vänder ner igen. Vi förstår vår tabbe när vi möter OB. Tillsammans börjar vi då jaga TR igen. De hade inte badat färdigt för dagen och vi var snart ikapp. Vissa bitar gick inte att paddla pga strömmen. Jag utnyttjade då min position som svagast länk och gick i skogsbrynet medan Erik slet och drog kanoten uppströmms. Vårt sammarbete fungerade bra tycker jag. Alla tre lag var samtidigt på plats för löpningen. Vi skulle upp på toppen av ett berg där kontrollen var. TR orienterade bäst och vi mötte dom när vi hade 200 meter kvar till kontrollen. De är starka löpare och fick en bra lucka till oss andra. Paddlingen tillbaka gick riktigt fort. Snabbaste kilometern gick på 6 minuter blankt. Trots att TR var i plurret på nytt så tog vi inte igen avståndet. OB var nu någon minut efter oss. Väl tillbaka hade vi varit ute i 5.10h och byte till Mountainbike igen. Jag och Erik hade inga förhoppningar att vara först i mål men när vi kom tillbaka efter cyklingen fick vi höra att vi va först. TR hade villat bort sig och det slutade med att två bilar fick åka ut och leta efter dom. De stackars kåmiga gossarna kom tillbaka när vi satt i bastun sen.

Grymt bra träningspass. Två till att genomföra innan hemgång. Bland annat ett drygt 30kilometers löppass imorgonbitti. Under dagen har Häggen, en av tränarna mästrat min iphonekamera. Jag tycker han gjorde ett bra jobb med actionbilderna.





4 kommentarer:

  1. snabb rörelse m högerbenet eller har du specskidor? för övrigt verkar ingen veta var haren har sin gång - inte jag i alla fall! Är du bra eller .../d

    SvaraRadera
  2. Helskotta...ni är ju galrna ni Rexare :D

    SvaraRadera
  3. Ni har haft ett tufft läger, men säkert roligt och stimulerande att testa gränser... ett härligt gäng, kul att följa...mvh Bertil M-bo

    SvaraRadera
  4. D. Jag vet inte heller var haren är. Jag börjar i alla fall ta mej.

    Håkan, jag håller helt till fullo med dej. Jag är glad att jag höll hela lägret även om det är lågintensiva pass.

    Tjenare Bertil. Verkligen kul att testa sådana här pass. Har jag inte gjort sedan lumpen och första söndagen i mars varje år. Det var väldigt många år sedan jag var med Rex på sommarläger och det var riktigt kul.

    SvaraRadera