Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

måndag 16 juli 2012

Gårdagens duathlon.

Sega onda ben idag. Speciellt vänster vad behöver vila ett tag. Jag har tränat 15 timmars veckor de sista 2 veckorna. Den här veckan kommer därför bli raka motsatsen. Mycket lökning så att kroppen kan bygga sig lite starkare. Igår då?

Jag mötte upp allihopa hemma hos Jonas i Marielund. Jonas är en art director, triatlet och riktigt duktig arrangör av halv ironman visade det sig. Han och hans familj bor perfekt för en sån här tävling. Mycket skog och bra småvägar för löpning, varierande cykling på fin asfalt och simningen kunde avverkas bara 100 meter från huset. Efter en genomgång av dagen och kartor var alla laddade och redo för start och första sträckan - simning. Utom jag. Jag har aldrig gått crawlkurs och vill inte vara 1 timme efter redan på simningen så jag hoppade över det. Stog istället och surrade med Jonas 8 årige son som vaktade cyklarna och var beväpnad med kniv. Skön kille. Jag prövade simning på ett triatlon förra året i Sundsvall och då simmade crawlarna dubbelt så fort. Det var inte kul att brösta upp ur vattnet näst sist. Hur som helst så hade Erik ingen våtdräkt men körde ändå några hundringar, starkt. När han kom upp så tog jag rygg på honom i cyklingen. Emil var snabbast i vattnet men Samuel, en cykelfantast växlade snabbare. Där efter kom Jonas jagande.

Min cykling flöt på bra och jag och Erik slog följe de nio milen. Regnet var ihållande och blåsten var grym. Det var skönt att vara två helt enkelt. Cykelsträckan avslutades med att åka in till Uppsala på 282an, ta ett varv i rondellen och sen tillbaka till Marielund. Där kunde vi se hur de andra låg till. Den förste vi mötte var föga förvånande Samuel (hans cykel såg väldigt dyr ut). Sen följde Jonas inte långt bakom. Emil hade tryckt på ordentligt men gått in i väggen och var chanslös mot triatletern på cykel. Väl framme vid huset och växling väntade jag och Erik in Samuel för att ta rygg och på så vis löpa rätt. Vi var ganska osäkra på banan. Efter en kvart stack vi iväg i rygg på honom men han sa snabbt att hans löpning var svag. Han mörkade inte. Vi stack iväg själva trots allt. Efter ett tag kom Jonas älgande och då tänkte vi hänga honom men även här gick det lite för sakta. Vi fick en ordentlig lucka och väl vid Fjällnora vändningen kom Emil ångande. Han hade hållit under 4 min tempo och svischat förbi Samuel och Jonas. Jag köpte en Calippo shots i kiosken och sen bar det av igen. Emil löpte nu med i vårat lägre tempo. Vi sprang på och snackade om dagen och mådde så pass bra att vi efter 18km började fundera på om vi verkligen var på rätt väg.

Det var vi inte. Vi var riktigt fel ute. Hade missat en avfart för 3,5km sen. Bara att vända om. Det kändes okej men kroppen började skrika lite nu. Efter 23 km fick jag en känning i vänster vad. Den höll hela vägen in i mål men det var nog gränsfall. Emil stack iväg i en lång spurt och visade oss ryggen. Sen blev det eftersnack och fika. Det visade sig att Samuel hade kört fel och en mil extra på cykeln bland annat. Det var en bra och rolig träningsdag. I framtiden är det möjligt att det blir en Iron Man. 3,8km simning - 18 mil cykling - 42km löpning.   

2 kommentarer: