Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

söndag 28 augusti 2011

Kebne och Jägarmil.


Tjena. Jag och Liv har nu kommit hem efter en spännande och trevlig vecka i norrland. Att bestiga toppen på Kebnekaise var klart jobbigare än vi trott. Att sen efter tre dagars fjällvandring löpa jägarmilen var också skapligt tungt. Jag tar det från början.

Måndag: Vi startar tidigt från Sundsvall och tar oss till Kiruna. Vi hinner kolla in staden lite och käka grymt god Gräddstuvad renskav med karl-johan svamp, serverad med bacon, rårörda lingon och en potatis/palsternackspuré. Det smakade jävligt bra.

Tisdag: Mot Nikkaluokta, 63km. Där slutar allmän väg och det är bara att börja spatsera. Vi gick till Kebne fjällstation som ligger 19km bort. Det hade regnat i en vecka och stigarna var leriga och blöta. Vi mötte många "fjällrävar" med slokna miner. De hade inte kunnat gå upp på Kebnes sydtopp som är den högsta. 2102 öh. På oss sken iaf solen så vi knatade på och njöt och nådde fjällstationen efter 7 timmar. Bara att slå upp tältet, käka och krypa ner i sovsäcken.

Kollar packningen vid Nikkaluokta

Mot kebne fjällstation

Den här trefliga texten satt uppe vid startskylten mot fjällstationen

Jag fick låna Livs väska ibland.
Onsdag: Det var kallt som aset att sova i tält. Inte alls som jag minns det. Därför sov vi som bäst på morgonen när det blivit några grader varmare. Efter kokning av vatten, frukost och morgonbestyr kom vi iaf väg på Västra leden mot toppen kl 10.00 20km turoretur. Vädret var soligt och klart och vi förstod nog inte då hur lyckliga vi var. Efteråt hörde vi om folk som inte fick komma upp på toppen förrän deras sjunde försök pga vädret. Leden var jobbigare och brantare än vi trodde. När vi väl kom upp på toppen var det grymt härligt och 6 timmar hade passerat snabbt. Vi var tillbaka vid tältet kl 22 så 12 timmar tog det för oss. Det var väldigt skönt att lägga sej ner efter dessa 12h.

Liv tar skorna i handen och vadar över.

Alla fjällgubbjävlar stannade och kommenterade Livs dåligt valda skodon. De blev nog sura över att hon besteg berget i joggingskor och inte 3000kr kängor. (Kängorna låg i ryggan som satt på min rygg f.ö)

Stannat för lunch på en bergstopp innan vi ska ner igen för att gå upp på det rätta berget. (vi gick inte fel, de har lagt leden så)


Är det verkligen så här vi ska gå?

Äntligen ser man toppen.

 Kebne 360

Torsdag: Upp och få i sej lite frystorkat. Vi låg utanför tältet och glassade i solen. Jag åt tacogryta till frukost. Rekommenderas. Idag var det mot Nikkaluokta för vidare färd in till Kiruna och hinna till starten för Jägarmilen kl 18 som gällde. Efter dessa två dagar med 4 mils vandring varav 2 mil var riktigt hårda så kändes det i benen. Att gå med packning är inget jag eller Liv är vana vid. Vi bestämde oss för att ta båt mellan km 8-13. Den gick 12.45 och jag räknade ut att vi tyvärr hade lökat för länge och var tvungna att hålla minst 4km/h för att hinna. Det låter ju inte så fort och är också skitsakta. Men med packning, slitna ben och halvsvår terräng blir det puls. Vi hann iaf och kunde ta det lugnare sista 6km till Nikkaluokta.

Jag var riktigt nöjd med vårat camp.

Liv var mindre förtjust i den frystorkade maten men frossade gärna i havrekex med flytande cheddar på.

På väg till Nikkaluokta - Kiruna och Jägarmilen.

 Liv kände av knäna från all klättring och bestämde sej för att stå över tävlingen. Hon släppte av mej 30 min innan start så jag hann värma upp mina stockben ordentligt. Hade svårt att komma ur bilen pga av stelheten men allt kändes ok efter 15 min jogging. Massor med träningsklädda människor, 1300 startade. Superkul att de lyckas få ihop så många. Man kunde välja att springa 5 eller 10 km. I tävlingsklassen för 10km herrar var det 173 pers och jag kom på 10 plats på tiden 39.29 Otroligt kul och förvånande att löpa under 40 min efter en sån "uppladdning" Jag märkte i starten att jag var sliten och löpte km 1 på 4.06 tyckte inte alls det kändes bra och ställde in mej på att göra ett 45min lopp. Men kroppen kändes bättre och bättre och jag klarade av 4 farten. Låg ca 22a vid km 3 och tiden var strax över 12 min. Efter km 6 kändes det ändå hyfsat och jag började då plocka killar som inte kunde hålla 4 min farten. Sista km gjorde jag riktigt starkt och plockade 6 placeringar.

Resten av veckan gick åt till ultimat slappning och besök på många intressanta platser och städer. Nu till veckan måste jag få till mitt första pass över 20km inför Lidingöloppet. Inte långt kvar nu och jag börjar bli stressad över hur mina veka vader ska reagera på dessa långkörare.

Baren på ishotellet i Jukkasjärvi

Ett av rummen.

Veckans höjdpunkt

11 kommentarer:

  1. Mandus och Liv! Vilken fantastisk vecka! Jag läser, skrattar, häpnar och är full av beundran inför er prestation./Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Mandus,
    Härlig prestation av er båda två!! Å va roligt det ser ut!! Jag skulle oxå vilja bestiga Kebne. Var i Abisko förra sommaren och även Ishotellet som jag ser ni besökt:) Härligt löpt oxå på Jägarmilen, du går framåt hela tiden!
    Ha det bra! Mvh Ulrika

    SvaraRadera
  3. Ja verkligen bra kutat efter bergspromenaden:-)
    Kul att det blev så lyckat. Avundas er verkligen. Framförallt känslan av att få kämpa för upplevelsen. Det är underbart. Och dessutom få betalt med vackert väder och härlig utsikt. Får ta upp det igen. Väl länge sen jag var på ett berg av klass...
    Riktigt kul läsning!
    /LS

    SvaraRadera
  4. Hej och tack så mycket. Kul att ni hör av er med kommentarer :) Kebnekaise är verkligen något jag kan rekommendera. Superkul, vackert och utmanande. Ullis, Abisko skulle jag gärna spendera en vecka el två också.

    SvaraRadera
  5. Underbar läsning!! Jag blir också inspirerad som sjutton. Om hur länge kan vi ta med oss grabbarna på detta tro ;) Det är helt galet bra gjort Manolitos. // E

    SvaraRadera
  6. Och vilka härliga bilder också!

    SvaraRadera
  7. Tjena :)
    Kul att du gillar kebnerapporten. Men ni får nog vänta ett par år med boysen. Men sen kan nog Ruben bära dej upp om jag får gissa :)

    SvaraRadera
  8. Åh vilka härliga bilder! Vad ni verkar ha haft det bra. (Trots att ni är helt galna som över huvud taget bestämde er för att bestiga kebbe!) /Myran

    SvaraRadera
  9. Haha Myran!
    Vad nu? Jag tror du skulle gilla friluftslivet. Tälta, bära, gå uppför berg, äta frystorkat etc. Du får hänga med nästa gång.

    SvaraRadera
  10. Härligt Mandus!!
    Du han före upp. Det får bli nästa år för mej.
    /Ludde

    SvaraRadera
  11. Tjenare Ludde.
    Ja, åk nästa år. Det var superhärligt.
    Känner jag dej rätt åker du väl rullskidor till Kiruna?

    SvaraRadera