Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

söndag 18 oktober 2015

Terräng DM i Björklinge..

..är ingen söndagsjogg. Om man jämför min tid med segraren kan man ju dock tro att jag både joggat och stannat för fika längs banan. Segraren, Albin Ridefelt (elitorienterare) var nämligen åtta minuter snabbare än mej och jag var tvungen att öka mitt femte varv för att inte bli varvad av honom. Att bli varvad ville jag inte åka hem med. 

Vädret var lite kallt men härligt efter första varvet. -2 i skuggan och +2 i solen. Banan var tuff. Jobbiga jävla uppförsbackar hela tiden och sex gånger skulle man springa i varje. 6 x 2000m. Jag hade satt upp ett mål innan att försöka klara mej under 50 minuter. Startlistan var full med duktiga löpare och jag visste innan att jag skulle få göra loppet själv. Kom sjua av åtta och hade 4.30 min upp till sjätteplatsen och 4 min bak till åttan. Efter halva distansen, 3 varv, hade jag 25 min blankt. Förstod att det skulle bli näst intill omöjligt att göra under 50 min då. Var riktigt seg i kroppen och hasade mej uppför backarna. Utför och plattlöpningen gick fint. Tappade mycket på fjärde varvet men de sista två varven jobbade jag mycket mentalt och lyckades öka farten. I mål på 50.06 min. Bitter att inte löpa sju sekunder snabbare men glad för ett kanonbra träningspass.

I efterhand hade det varit roligare att kuta 4km klassen men det hade inte gett lika bra träning. Nu är det snart ny vecka och den ska gå i stakningens tecken. Kanske dags för ett nytt formtest i skiergen. Eller leta fram rullskidorna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar