Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

måndag 26 oktober 2015

Km löpning 2015

Löpningen var tydligen inte slut för i år trots allt. Men jag har inte brytt mej särskilt om formen efter Lidingöloppet. Hur som helst var det två varv på Ottarsborgs fina elljusspår som skulle avverkas i torsdags. Det är alltid kul att träffa Rexgänget och i år hade jag till och med chans på pallplats i och med min löparsatsning till Lidingö. Så mycket snabbhet har det ju dock inte blivit och bristen på intervaller märktes av. 

Det var i alla fall ett gäng på 5 pers första kilometern. Brorsan öppnade snabbt å fick ta loppet upp till postlådan. Där tog Robert Ohlström över ledningen och funderade lite på vad vi andra sysslade med. Robert som inte sprungit en meter sen Vasa ultran (strax över 9h) var ändå sugen att kuta på. Men efter första km tog jag över och drog upp tempot lite. Robert släppte. Kvar var jag, bror, Magnus B och en yngre kille, Jakob.

Första varvet gick ganska långsamt. Magnus, som är starkast löpare hade varit förkyld och ville inte göra något dragjobb. Ut på andra varvet funderade jag på hur jag skulle lägga upp det för att vara först över mållinjen. Och efter cirka 3.5km gjorde jag en tempoökning. Magnus hängde med, de andra släppte. Nästa uppförsbacke drog jag åter på med en tempohöjare. Hörde att Magnus slet men han satt kvar. Då slog jag av på tempot för att lägga resten av krutet på sista uppförsbacken innan mål. Martin och Jakob kom ifatt litegrann. Inför sista backen drogs tempot upp mer o mer och jag o Magnus visste att det skulle smälla ordentligt i backen. Maxningen kom. Vi var jämsides hela backen upp och över krönet men loppet avslutas med 50 meter svag nedförsbacke och där kunde jag inte hänga med. Magnus försvarade sitt km guld och jag kommer igen nästa år. Riktigt skoj och ett bra pass på 17 minuter. Det hade varit kul om Erik O hade varit med. Då hade loppet sett annorlunda ut med hårdare första varv tror jag.

I övrigt blev det inte mycket mer träning förra veckan. Riktigt svagt faktiskt. Stakformen som skulle vässas blev det inte mycket av. Nya försök denna vecka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar