Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

torsdag 23 februari 2012

Börjar bli otålig.

Dagen närmar sig och jag blir sakta bättre. Tyvärr med betoning på sakta. Det är idag 11 dagar sedan jag tränade och 8 dagar sedan jag blev sjuk. Den här månaden blir den sämsta sen jag började blogga i Juni och stressen börjar smyga sig på. Planen är att börja med något lugnt pass nu i helgen. Alltså har jag en vecka på mig att förbereda kroppen på 9 mils hårdkörning. Hur gör jag det på bästa sätt? Tips och förslag på upplägg mottages tacksamt.

En annan sak jag antagligen måste ställa in mig på är att nästa stavtag jag tar kanske blir just på Vasaloppet. Här är det barmark nu.
En sak är i alla fall säker.. Jag kommer vara extremt skidsugen den 4:e! Frågan är hur sugen kroppen kommer att vara.

3 kommentarer:

  1. Hej Mandus,
    Tråkigt att du blev sjuk men det är ju lite av idrottslivets baksida... men du kan ju oxå välja att se det i ett annat perspektiv - vad är en förkylning och ett VL kontra allt annat i livet?!! Visst, VL är ditt stora mål för säsongen men du får helt enkelt göra det bästa av situationen som du befinner dig i just nu, bara lägga energi på det dom du kan påverka..... det går inte att stressa fram något nu.. det går inte att träna i kapp något.. det som är tränat är tränat.. och du vet ju med dig att du har tränat bra i sommar/höst jämfört med tidigare år - så med andra ord är du mer förberedd än vanligt - ta med dig det i skallen när du åker... när du sen kör igång... ja, viktigast är att du är frisk när du börjar träna och inte drar på för hårt i början. Skidvana vore förstås det bästa. Kan du inte åka iväg någon dag till lite snö? Annars väcka kroppen med lite arm- och magövningar skulle jag tippa... men så grennära som möjligt nu in i det sista vore mina tips i alla fall... lycka till! /"ullis"

    SvaraRadera
  2. Fy vad trist att höra... Andreas är ju i samma situation som dig också :( Känns surt att det blivit så här. Hade ju önskat mest av allt att alla tre skulle komma maximalt förberedda. Men som ovanstående skriver. VL är ju inte livsviktigt och det här är inget du kan påverka. Nu får du göra det bästa av situationen och förbereda dig på bästa möjliga sätt. Men stressa inte igång träningen. Är bara dumt!

    SvaraRadera
  3. Tackar för bra tips och pepp Ullis. Vasaloppet är absolut inte allt och jag tar det som det kommer nu. Men det är ju som sagt trist med sjukperiod veckorna innan. Tyvärr jobbar jag i stort sätt till och med fredag kl 16. Så någon snö innan VL går inte. Men lite magisar och armstyrka ska jag nog hinna med :)

    Håkan, ja det verkar vara du som är bäst på att hålla dig undan bacillerna. Andreas och jag hinner i alla fall bli friska till 4:e och det är ju det viktiga. Vi får komma igen nästa år om du kör ifrån oss för mycket :)

    SvaraRadera