Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

söndag 10 juli 2011

Tänndalen

Det har varit en härlig semestervecka i fjällen och jag har bara orkat med två rullskidepass. Att vandra upp på fjälltopparna var jobbigare än jag trodde. På tisdag morgon begav jag mej iaf ut på vägarna medans mina kamrater sov vidare. Det var två mil till norska gränsen så jag tänkte att jag skulle ta mej dit. Pär, rexcoach, hade sagt att det var en fin sträcka. Tyvärr så hade det regnat hela natten och vägen var blöt. Eftersom det inte sitter några stänkskärmar på farsans gamla Ultra så var jag dyngsur från knäskålarna och ner redan efter 500m. Jag brydde mej nu inte längre om gränsjäveln. Det blev iaf en timmes stakpass.

När jag inte åkte rullskidor så vandrade jag i den härliga fjällnaturen, åt gott, badade bastu, fiskade eller paddlade kanot. Jag visste att denna sköna vecka skulle avslutas med Rexträning. Sist jag tränade en dag med det gänget kunde jag inte röra mej ordentlig på en vecka.


Vi stötte på ett gäng renar.


På lördag morgon var det så dags för att möta upp Rexgänget i Funäsdalen. Coop var mötesplatsen och åkriktningen var ju såklart den norska gränsen. Jag visste att det var ca 3mil dit och att sträckningen började med 4-5km uppför. Som tur va visste jag inte att vi skulle vända där och åka nästan hela vägen tillbaka också. Det gick iaf riktigt bra och passet blev på över fem mil och höll på i dryga tre timmar. Under dessa tre timmar hann jag med att prata lite med några av de tränade killarna och tjejerna i teamet. Frågade mest om träningsupplägg och mål med kommande säsong. Det var allt från låg och högveckor då träningsdosen låg på 7 resp 14h,  sm satsning samt topp 250 i Vasaloppet. Mina högveckor ligger på 5h.
Pär surrade om att jag skulle stanna kvar och köra em passet också.. Det var tur att jag inte gjorde det. Helt slut resten av dagen. Tre timmar till på em hade jag inte fixat.  Det var hur som helst riktigt kul och jag ska verkligen försöka följa med på kommande snöläger inför säsongen.

Liv först i tåget på väg upp.




Mina vänner Sudd och Serkan gnetade på bra bland topparna.

Ikväll har jag och Liv varit upp på södra berget. Hon löpte intervaller och jag cyklade bredvid. Den här veckan måste jag också få till ett bra löpintervallpass. Men för seg ikväll.. Åter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar