Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

lördag 30 juli 2011

Miniträningsläger.

Den här helgen kör jag ett eget litet träningsläger. Var upp i morse när gymet öppnade för helgens första pass. Det första jag slogs av i morse var att det var ruskigt stelt i ljumskar. Fotboll var längesen alltså. Vi blev bara 5 st så vi stog mest och sköt frisparkar och inlägg. Tur det. Hur som helst blev det 1h stakning på Skiergmaskinen. Den är nog riktigt bra för att bygga upp bra stakstyrka. Jag kör dock på det lättaste motståndet. Kom 12km. En nackdel är ju att det är så fruktansvärt tråkigt att stirra in i väggen hela passet. Jag lyssnade på musik och försökte drömma mej bort till Vasaspåret. Fungerade bitvis. Efter stakningen gjorde jag två magövningar men kunde inte sluta tänka på em passet (tusingar) vilket skapade stor ångest så jag gick hem och laddade ist.

Klockan 18.30 cyklade jag så iväg mot Baldershov IP för löpintervaller. Jag letade i min träningsdagbok efter det senaste tusingintervall passet. Det var förra året i Oslo den 7 aug. Då såg resultatet ut så här. 8x1000m med 2min vila. 3.59-56-56-54-52-59-56och sista 4.02  Självklart var jag spänd på hur mycket bättre jag var nu. Så taggad blev jag iaf till detta hemska pass. Dock förstår jag inte att jag alltid är så trött och opepp innan träning. Ibland börjar jag tom tänka - jag kanske ska vila idag - jag måste nog ta igen mej lite etc.. Lika när jag cyklar till passen känns det segt och slitit. Sen går passen jättebra och jag känner mej stark och kry. Känner någon mer på detta vis? Är detta tecken på ngt?

Mina tusingar gick fint. 8x1000m med 1min vila. 3.51-46-47-48-48-47-47-39 Det är riktigt skönt att se att jag är bättre än för ett år sedan. Kortade av vilan med en minut samt kunde trycka på sista ist för som förra året tappa på den. Det blev sen barfota nerjogg på gräsmattan.


Nöjd och härligt brunbränd.

12 kommentarer:

  1. Shit...hur pallar du att köra stakning i en sån där maskin?? Jag skulle dö av tristess efter 5 min. Jag skulle hellre gå ut och köra stakning på rullisarna.

    Angående löpningen och att jag skulle ta dig lätt, det är bara att kika på dina tider på tusingarna och inse att du nog ligger före mig snarare. Dock har jag aldrig kört intervaller på löparbana men ändå :)

    SvaraRadera
  2. Hej Håkan. Ja visst, det är supertrist, dock effektivt. Om jag hade bilen skulle jag självklart åkt iväg till en bra stakplats. Liv tog bilen till Oslo och eftersom jag bor mitt i stan och granne med gymet så blir det smidigast. Men jag har läst på ett skidforum om killar som står 2-3h vid skiergen. Vet inte om jag ska bli imponerad. Antingen starkt psyke eller inget alls :)

    Angående min kommentar om LL så handlade det om hur lätt du stack ut och rev av 24km. Grymt impad. Då har du ju alla förutsättningar för att bli riktigt vass till sep. Jag är 175 lång och väger 76kg. Ingen klockren löparkropp. Jag är explosiv men kan löpa skapligt snabbt upp till 10-15km, helst 5km. Sen säger bl.a mina vader ifrån tyvärr. Men det ska byggas upp till sep. Har ännu inte avverkat ngt +20km pass men det kommer.

    SvaraRadera
  3. Haha...jag förstår. Det var ingen diss utan jag blev väl lite imponerad över ditt psyke. Men sen när jag hör om 2-3h killarna blir jag lite mörkrädd :)

    Alltså, jag är 183 och väger ca 75. Men trots att jag alltid varit smal och har hyfsad löparkropp är jag också mycket mer lagd åt det explosiva hållet. Roligt med dina vader för mina är exakt samma. Förr fick jag ALLTID, jag menar alltid kramp i vaderna efter tuffare träningspass men efter att jag testat kompressionsstrumpor så har min kramp i stort sett helt försvunnit. Så prova om du inte gjort det tidigare.

    Kör hårt!

    SvaraRadera
  4. tjena käre bror! men hallå hallå grabbar!! vänta med matchvikt, form mm till efter drakenloppet...själv e jag stark uppför o grym utför, väger dock 74 ist 65 som e normalt för mig, räkna iaf med stryk den 10:e.

    SvaraRadera
  5. Håkan, jag upfattade det inte heller som någon diss.
    Kompressionsstrumpor kanske skulle testas ändå. Har inte riktigt trott på det där. Hur mycket kompression kan ett par strumpor skapa? etc. Men ska göra ett test.

    Pitton haha! Det ska bli riktigt kul att du kommer upp. Men jag har funderat mycket på vad 9kg extra vikt plus mindre träning än vanligt kan betyda för ditt resultat. Om man sen tänker på hur mycket jag har tränat och hur lite öl jag druckit på sista tiden så är det klart. För första gången i mitt liv kommer jag spöa min käre bror över 10km :)

    SvaraRadera
  6. Det där med kompressionsstrumpor har verkligen två läger. Vissa totaldissar och tror enbart det är placebo. Men för mig som haft krampproblem i stort sett varje löppass sen jag var liten har det verkligen hjälpt.

    Testa och se. För mig har det verkligen hjälpt!

    SvaraRadera
  7. Det är ett tecken på att du egentligen är en vekling. Förvisso väl dolt bakom ett stenhårt psyke och en vältränad kropp. Men ändock en vekling. Så gå på instinkt och stanna i soffan. Jag sitter i den och väntar.

    SvaraRadera
  8. Haha MackJoa min vän, självklart är det så. Kul att det är någon som förstår sej på sånt här. Soffan låter riktigt stabilt. Jag hoppas du iaf förstod ironin i min "ubergladfriskusbild"

    SvaraRadera
  9. Framförallt brunbränd =)

    SvaraRadera
  10. Dufva jag hoppas att åtminstone du förstod att jag skojade. Pallra dej till S-vall och sätt pers runt Sidsjön med mej snart.

    SvaraRadera
  11. Jodå jag anade en viss ironi =) Jag siktar på ett nytt pers runt 10 min.

    SvaraRadera
  12. Runt 10min! då min käre vän måste du börja träna mer och spela mindre bilbingo :)

    SvaraRadera