Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

måndag 27 januari 2014

10:a på DM 15km

Det var en minst lika rolig lördag som torsdag. Kvällstävling byttes mot dagtävling och jag hade en riktig tur med startlottningen. Jag fick nämligen sticka ut 30 sekunder efter Fredrik Björk och bakom mej hade jag några finåkare som jag visste skulle komma ikapp sista varvet. Vilket innebar lite draghjälp. Det är alltid roligare att jaga än att bli jagad men FB visade dock att han tagit ett steg närmare formen. Jag var 5 sekunder efter vid första tidupplysningen. Detta oroade mej dock inte då jag vet att FB alltid är het på gröten i början. Efter första varvet hade jag plockat 7 sekunder på honom istället.

Kroppen kändes helt okej trots att jag hade träningsvärk ifrån torsdagen och jag kunde trycka på ganska bra. Det var ju självklart en extra kick att se ryggen på FB ibland. När jag slutligen kom upp riktigt nära såg jag att han stod utanför spåret och stakade. Han verkade inte heller ha något fäste under skidorna (vilken mörkare). Jag prövade och upptäckte att det gick fortare bredvid spåret men för mej tog det för mycket energi. Jag vann helt enkelt på att stå i spåret då jag kunde koppla bort en del av balansjobbet och fokusera på kraft framåt. På slutet av sista varvet åkte vi ihop, jag lyckades inte heller följa de snabba åkarna som kom förbi. De visade sig att FB hade en del krut kvar då han tryckte på lite i slutet, jag slet för att inte ge honom någon lucka och inne på Vegavallen kunde jag sen spurta ner honom på målrakan. Ljuvligt. Det blev även lagguld för mej, Magnus och Kriss i H21. Kul!

Resultat

De visade sig sedan att vi båda hade gjort ett riktigt bra lopp. Inte långt ifrån storåkare som tex den gamla DM-guldgossen Kriss Tufvesson, 1 min 20 sek.  Och döm av min förvåning, vi slog Thomas Gustafsson. Ganska stort. Han hade dock en stortå som inte såg så trevlig ut. Vet inte om den påverkade hans åkning.

Nu är jag riktigt mör i kroppen. Har mest ont i ländryggen. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp denna vecka men på lördag ska jag tävla igen. Storvreta och Team Sportialoppet. Hoppas de får ihop en 5km slinga. Jag tänker tävla mej iform i februari. Om jag lyckas hålla mej frisk kan det bli ett bra Vasalopp.   

6 kommentarer:

  1. Fan Mandus du är väl 7:a i DM - tre utisar före ju! /D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det. Det tänkte jag inte på. Inte fyskam.

      Radera
  2. Bra jobbat Mandus. Snart ses vi mellan Smågan och Mångsbodarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar Sten. Och tack för fina tiduppgifter på Björken ;) Ses i fäders spår nästa gång.

      Radera
  3. Mandus!

    Ryktet säger att du hittade "rätt" omklädningsrum?

    SvaraRadera
    Svar


    1. Fattar inte vem det är som byter plats på herrarnas efter 30 år.

      Radera