Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

onsdag 23 januari 2013

10 km löpning.

Lite småseg i kroppen efter mitt långpass i måndags men fast besluten att vila underarmarna några dagar ställde jag mej på löpbandet. Joggade de första 2,5 km i 6 minuters fart. Bra uppvärmd drog jag sen upp tempot i 5 km. 3.55-3.55-3.55-3.50-3.30 kom upp i en fin och bra puls på 200 efter spurten. Sjönk sen 50 slag på 1 minut vilket var skönt att se. Gick sen i fem minuter därefter 2 km i 4 minuters fart. Sen jogg de sista 500 meterna. Va inte direkt planerat att lägga upp det så här men jobbigt var det och det är ju alltid bra. Kände inte för 4x4 minuters intervaller. Inte ofta jag känner för dom faktiskt.

Jag är för övrigt sjukt sugen på seedningslopp. Jag skulle kanske placera mej i led tre men skulle gärna vilja veta hur pass formen är få tävla lite. Har kollat upp loppet i Gimo men tågen stämde inte alls med jobbet tyvärr. Jaja, formen visar sej den 3:e.

3 kommentarer:

  1. Jag fattar inte. Du orkar inte springa 4 minuter 4 gånger med paus emellan, så du springer 4 minuter 5 gånger utan paus emellan och sen 4 minuter två gånger till?

    Verkar ju jävligt rimligt.

    Rubriken på inlägget borde vara "Det man inte har i huvudet får man ha i benen".

    SvaraRadera
  2. Då ska jag förklara. Att löpa 4 minuters intervaller är inte det samma som att hålla 4minutersfart/km. Det sista kan jag göra i en mil när jag är bra tränad. När jag löper 4minx4 kommer jag bra mycket längre än en km på varje intervall. Då är det max som gäller. Meningen är att få hjärtat att jobba så mycket som möjligt. Helst 95% av maxpuls. Jag ligger alltid över 190 slag/min på dessa intervaller och det min vän, är jävligt obehagligt och jobbigt. Nu kom jag bara upp i sån puls sista hundra metrarna av mina fem km och då löpte jag i 3.20min/km tempo. Att hålla det i 4min är hemskt. Att löpa fem km i 3.55 är mindre hemskt. Hoppas du förstår. Testa!

    SvaraRadera
  3. Jag väljer att helt bortse från det du skriver och anser därmed att jag har rätt.

    SvaraRadera