Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

söndag 18 januari 2015

30 minuter träning och Åsloppet.

Jag avslutade veckan med att chocka kroppen ordentligt och gjorde en sista minuten till Månkarbo för att ställa upp i Åsloppet. 15km klassiskt. Det blev premiär på snö för min del i Uppland. Banan var cirka 2,5 km med endast två småbackar så det passade perfekt. H21 åkte 6 varv.

Det blev lite stressigt och jag kom inte på plats förrän 20 minuter innan start. Det blev kanske lite väl chockartat för kroppen att gå på hundra efter en 30 minuters träningsvecka (10 min jogg och 20 min skierg i tisdags) och halv uppvärmning. Men det gick och det var riktigt kul.

Jag stack ut först av alla och hade räknat med att bli ikapp och omåkt av flera i H21. Hade noll koll på form eller vilken fart jag kunde hålla. Planen var därför att försöka ta rygg på de åkarna som kom. Men ingen kom på första varvet och inte heller på andra. Ut på tredje varvet hör jag en snabb åkare närma sej bakom. I en uppförsbacke kommer Ulf Jansson upp bredvid och där fanns inget att göra för min del. En brutal kraftskillnad i stakning. Han gjorde sitt livs lopp igår, Intersportloppet och kom på 20:e plats. Han va lite småsliten idag men kunde ändå vinna H21 med en sisådär 2,29 min till tvåan. Kan nämnas att karln är 47 år. 

Hur som helst tyckte jag att jag kunde mala på hyfsat stabilt och tekniken blev bara bättre för varje varv trots trötthet. I mål visade det sig att det var ruggigt tight. 21 sekunder mellan 2:a platsen och 5:e platsen. Tyvärr blev 5:e min. Men det känns ändå som en pallplats och ett gott besked då jag hade förväntat mej minutstryk av samtliga. Och hade jag fått tider längs banan hade det sett annorlunda ut. Nu är frågan hur kroppen hanterar denna distans gånger 6?

Resultat

 

2 kommentarer:

  1. Riktigt bra kört mandus! Synd att morsan å jag ej tog tider, d kanske hade hjälpt dej fram till 2:a platsen. Hur som tycker jag du ska va riktigt nöjd! Vill du ha en bild får du skriva din mobbe:) //Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ullis. Det var perfekt med pepp från er i den där backen ;) Kul med bild, skicka gärna till 0733-341446

      Radera