Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

torsdag 4 oktober 2012

Skierg och tillbakablick.

Jag besökte gymet idag tillsammans med brorsan. Jag satt och spanade efter motivation på ett skidforum och såg en skiergtråd och då blev jag sugen. Jag körde mycket skierg förra året i Sundsvall när det begav sig med satsningen mot tresiffrigt. Bodde då granne med gymet och kunde gå över i shorts om jag kom över en energiboost. Och det hände ibland. Faktiskt.

Jag vet att jag tappat mycket styrka i och med noll styrketräning eller stakning på sista tiden. Därför ville jag testa formen med ett pass jag vet jag hade uppskrivet i bloggen (min enda träningsdagbok numera). Det var intervaller. 500-ingar på max motstånd och med 1 minuts vila. Jag brukar ha 2 minuter som skamgräns och idag slutade 6 stycken på 1.59 och den sjunde vek jag ner mig och tiden rann iväg på 2.07 tror jag. Så alltså 6 godkända och rejält slut på power.

Nu när jag kom hem och tittade tillbaka i bloggen såg jag att i oktober 2011 gjorde jag 12 stycken likadana intervaller och fortsatte sen köra en kvart till A1-2. Av dessa 12 var 11 godkända och den 12:e gick på 2.00.9 Jag ligger lite efter. Hoppas de har skierg på Oslo universitetsykehus.

Brorsan in action.

5 kommentarer:

  1. Nu ligger du efter! Hoppas flytten till Norge går bra... Du kommer bli brutalt stark därborta tror jag!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag ligger efter. Och brutalt efter dej. Men du är ju sinnessjuk på skierg. Bland de värsta jag sett faktiskt. Får du in tekniken på snöstakning och kan omsätta styrkan där så blir du vidrig att tas med i vinter. Jag hoppas det blir bra träning i Oslo men har många ölvänner där och tänkte jobba mycket. Men jag lovar att ställa upp för fight i spåret Håkan. Lita på det :)

    SvaraRadera
  3. Skierg är en bra formtestare, finns inget att skylla på. Exakt samma förutsättningar varje gång :).
    Jag har hört att man har stor fördel av att vara lång och tung om man vill göra bra tider på en skierg. Svårt att jämföra med andra dvs. Tack och lov så har dom tunga nackdel på riktiga skidor.

    Kör hårt, se till att komma i samma form som den där kvällen då du krossade på stakintervallerna.. /Martin L

    SvaraRadera
  4. Tjena Martin. Den kvällen på södra är ett bra minne. Tänk att jag stakade ifrån en VL 4.14 åkare. Jag hade formtopp och du va nedtränad. Hur som helst ska jag jobba för den formen igen. Var kan jag läsa om din träning då? Stavgång uppför slalombackar och rull på Alnö?

    SvaraRadera
  5. Här reggar jag: http://attackpoint.org/log.jsp/user_3546

    Just nu ser det dåligt ut, har precis varit förkyld och trassel med en hälsena har gjort att jag inte kunnat löpa på några månader. Hoppas kunna komma igång med stavgång i höst så jag får upp lite flås. Stakformen på rull är ok iaf!

    /Martin

    SvaraRadera