Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

fredag 1 maj 2015

Avmäld och anmäld.

Sedan vasaloppet har min träning bestått av löpning, skierg och styrka och jag hamnar på cirka 3-5 timmar i veckan. Jag har märkt att det är det optimala för mig om jag ska orka med allt annat och ändå få ut något av träningen. Så jag håller mej på den mängden. Målet är att träna 20 timmar i månaden fram till Vasaloppet 2016. Jag har hittils hamnat något under 5h/v men tror det ökar i takt med sommarvädret.

Jag ska inte längre delta i Ottarsloppets multiklass på grund av andra viktigare saker som händer samma dag men jag ska fortfarande löpa 21km. Jag hade lite svårt med motivationen nu en period som började med att jag va hängig och allmänt trött och därefter svårt att komma igång. Fick inte ihop en timmes träning på 7-8 dagar. Därför gick jag in och anmälde mej till Lidingöloppet 30km och även Stockholms brantaste för att få lite motivation. Stockholms brantaste går 23 maj och redan 14 maj går Ottarsloppet så maj månad kommer handla om löpning för min del.

Det är intressant att jag tänker att en halvmara i skogen är väl inte så jobbig, det klarar jag. Men jag har inte löpt så mycket mer än några 8-12 km pass med barnvagn sedan Vasaloppet och de har gått i 6 min/km tempo. Så i tisdags stack jag ut med tanken att löpa 21km på skogstig och grusväg. Måste se hur illa det var. Och det var jobbigt. Från början höll jag långsamt tempo, cirka 5.30 min/km och sen drev jag upp det och höll i alla fall under 5min fart sista 8 km. Men. Jag gav upp efter 20km. Benen pallade inte. Ungefär som på Lidingöloppet. Ljumskar, vader och lår ville inte mer och smärtade ganska bra. Blev ett snitt på 5.10 per km. Jag måste verkligen nöta mil till September och LL.

Så. Formen är sådär. Men några okej löppass innan den 14/5 ska jag hinna med för runt 21:an med ett snitt av under 5 min/km fart vill jag absolut klara.

1 kommentar:

  1. Lycka till då! Gillar din inställning och kom ihåg att drickan langas nu som de senaste 7 åren till vänster nere vid varvet...

    SvaraRadera