Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

lördag 7 mars 2015

På väg till Sälen.

Nu är jag på väg upp till Sälen med farsan, brorsan och Bernt. Känner mej ovanligt lugn och nästintill ointresserad av morgondagen. Men det kommer vända när vi kommer upp till gänget i Sälen. Det är jag övertygad om.

Det kommer bli en månad sen exakt imorgon sen jag åkte skidor sist. Då stakade jag Lindmansloppet 50km den 8 februari. Det gick över förväntan men efter det har det varit lugnt på träningsfronten. Min dotter Fröjdis blev förkyld runt Lindman och efter henne åkte jag också på en förkylning. Jag hann i alla fall bli frisk för att hinna genomföra tre bra pass innan vila inför Vasaloppet. I bästa fall vill jag släppa upp på träningen inför vasan men har man ingen träning att släppa på så får det bli annorlunda. Nu körde jag istället hårt veckan innan med tre nyckelpass. Det var skierg 10 x 1000m med 1 minuts vila. Alla på 3:49. Sen skierg 10000m på 39:56 där växlade jag frekvens och motstånd för att simulera terräng. Avslutade veckan med 3h klassisk rullskidåkning. Allt kändes bra.

Tanken var sen att vila måndag - torsdag för att sen komma igång på fredagen och lördagen inför Vasaloppet. Det har dock inte blivit någon aktivitet sedan i söndags. Ska nog gå bra ändå. Jag har också fått hjälp av min snälla mamma att justera min tävlingsdräkt som jag vill ha den. Känns klockrent. Jag har även en slimmad ficka på varje vad. Ska bli gott med lite liquid.


Modellen har ju lite kass hållning och rövhäng på jeansen. Men fickorna är sjyssta.

Den stora frågan är ju vädret. Eller vädret är ju som det är men ska jag gå med fäste eller staka? Det lutar åt att jag stakar Vasaloppet 2015. Dels har jag knappt diagonalat i år och ska jag göra det bra måste jag ha bergfäste. Det här föret tror jag kommer suga glid så därför tror jag det optimala för mej blir blanka skidor. Ska bli intressant. 

Inför årets Vasalopp har jag åkt 4 tävlingar. 
Åsloppet 15km 
König Ludwig Lauf 46km
DM Stafett 10km
Lindmansloppet 50km 

Jag har stakat samtliga lopp och blivit seedad till led 2 i båda långloppen. Missar ettan med 3 och 5 minuter så det är bra bit ifrån. Jag hade innan Lindman målet att bli topp 1000 i år men när jag märkte att formen var fin även på 5mil så styrde jag om målet till topp 500. Det vore fantastiskt kul om jag lyckades med det men som jag nämnde i början av inlägget så känner jag mej mer avslappnad inför min egen prestation i år och kommer inte bli missnöjd om jag misslyckas. Vet inte om det är bra eller dåligt. Lycka till imorgon.

2 kommentarer:

  1. Tycker du gjorde en bra insats, Mandus, med tanke på förkylning och snöläget här hemma m.m. Nu laddar vi om till nästa år.

    SvaraRadera
  2. Tack Sten. Och som vanligt tack för perfekt langning. Nu laddar vi sannerligen om.

    SvaraRadera