Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

torsdag 7 mars 2019

Året 2018

Nu sitter jag Vasaloppsbakis och kommer på att jag måste skriva ner året som gått så jag kan gå tillbaka och titta ifall intresse för det skulle finnas i framtiden. Något jag tycker är riktigt roligt är att gå in här och läsa om gamla Vasalopp och den storyn kommer efter detta inlägg.

Vad gjorde jag 2018 efter Vasan då och fram till den som just var?
Det blev några sköna vårpass i mars i alla fall. Ett riktigt kanonpass på skaren i Håga minns jag. Det är väl egentligen de passen som är mest njutbara av alla. Ingen press på kvalitet, bara avslappnad solbadning. Efter mars minskade träningen radikalt och dosen var väldigt låg fram till augusti då jag tände till. Sen dess har jag legat stabilt runt 20 timmar träning per månad med varierad träning löpning, rull, skierg, stavgång och styrka. Det jäkliga denna säsong var bekymmer med tennisarmbåge båda armar så i november la jag av med rullskidor och skierg och mer fokus på löpning. Rehabade armarna mycket och kunde åka tre korta skidpass i slutet av december. Bland annat rexaracet 10 km skejt. Det var roligt och trots att armarna gjorde ont efteråt gick det bra under loppet.

I januari var jag med familjen i Thailand tre veckor. Inte alls optimalt för skidsäsongen men jävligt gött. Jag höll igång med löpning och styrka mellan Changen.
Väl hemma i slutet av januari åkte jag direkt till Italien och Marcialonga. Målet var inte att prestera på loppet utan att träna igång inför Vasaloppet. Jag åkte 45km dagen innan loppet så det blev en bra träningshelg. Loppet var en klar försämring från förra året men ändå en glimt av ljus inför VL.

Februari la jag i stort sett ner kröken och tobaken för att få till form till VL med målet att åter gå under 500 gubbar. Drack bara alkohol vid två tillfällen under februari och slutade tvärt å rakt av med snuset. Det sistnämnda var ett mindre helvete både fysiskt och psykiskt och jag mådde mer eller mindre skit hela februari. Åkte Lindmansloppet den 3/2 men bröt loppet och åkte raka vägen hem. Kroppen helt galen. Det gick hur som helst lättare och lättare och i slutet av februari var jag stabil. Minst sagt, hade gått upp 4kg på grund av all småätning. Vasaloppsresultat var således ovisst och nervöst med ganska få pass skidåkning och bara ett seedningslopp. Armarna kändes dock helt okej vid åkning och abstinensen var borta.
 
April 7h
Maj 3h
Juni 6h
Juni 10h
Aug 15h
Sep 21h
Okt 24h
Nov 21h
Dec 21h
Jan 20h
Feb 23h

Jag skriver väl mer eller mindre alltid att jag ska börja träna mer men den här gången tror jag på det själv. Är faktiskt riktigt sugen att hålla i träningen nu och inte slappa till mej till hösten. Ska sikta på 300h inför 2020 och göra mitt bästa Vasalopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar