Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

lördag 6 februari 2021

Billingens långlopp 40km

Hade aldrig trott att jag skulle åka ner till Skövde för ett långlopp men glad att jag fick möjligheten. Åkte tillsammans med Berthagen och Gull. Sov på First Hotell som ligger precis vid skidspåren. Riktigt klockrent!

Hade vallat upp två par skidor och fått en dags vila efter km. Var lite nervös inför kylan. Cirka 10-11 minusgrader och lite vind. Men spåren var hårda och fina. 

Vi stressade inte till skidutläggningen på morgonen. Det var cirka 100 anmälda, 30 fixerade startplatser och först till kvarn för resten. Vi fick såklart starta längst bak. Men farten var god från början så ingen fara med det. Gull stack iväg riktigt snabbt och fick säkert 75 meter på mej och Berra. Jag hade tänkt att hålla mitt drickabälte med slang varmt genom att dricka frekvent men det frös direkt och jag dumpade det efter första varvet. Valet av att staka med vantar ångrade jag inte. 

Vi jagade på och efter dryga kvarten kom vi ikapp Gull. Vi åkte sen i samma klunga en bra stund men Berra började tappa efter ett tag. Banan var på ett 7,6km varv med tre vändningar så det gick bra att ha koll på varandra under loppet. Efter ytterliggare en stunds stakande i klungan märkte jag att även Gull hade släppt. Började bli rejält törstig men tyckte ändå att energin höll en bra nivå loppet igenom. Klungan decimerades och på slutet var vi tre fyra kvar. Med 2 km kvar försökte jag tömma det sista och lyckades åka ifrån de övriga. I mål på 1.50h. 56:a. 10 min efter Marcus Johansson L157 som vann. 2 min före Gull och 4 min före Berra. Stort!

Efter loppet snabbspa och surr på hotellet innan hemfärd. Grymt trevlig resa. 

Nu blir det förhoppningsvis bra träning fram till Vasaloppet. Ska även försöka få till en startplats till Bessemerloppet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar