Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

måndag 15 februari 2021

3 veckor kvar.

Den här veckan har jag fått in 11 timmar träning. Ett tröskelintervall på Ercolina och ett 40km träningsrace i lördags som huvudpass. Seg igår söndag, joggade lätt 40 min. Jag är inte van att träna så mycket så det är mängd för mej. Jag saknar dock ett riktigt långpass på 4-5 timmar. Det hade varit skönt att få in inför VL. 

Lördagens race hade start i Skyttorp 08:00 i kallt väder. Vi blev några rexare och storvretaåkare som kom till start. Banan startades med ett helvarv i elljusspåret sen åkte vi ut på skogsvägarna för långvarv. Fin platt stakning. Totalt 4 varv på elljusspåret och 3 med stakning. Skyttorp har ett bra jobbigt elljusspår, fina stigningar på slutet. Redan på första varvet blev det spridning i fältet. Hedbys stack såklart iväg i en annan fart än oss övriga, men Arnland hängde på duktigt snabbt i början. I slutet på backarna tog Berthagen och hämtade upp honom (jag i rygg) och i varvning, ut på varv 1 av 3 långvarv var vi tre ensamma. Jag tog första förningen ut på stakdelen men vi växlade bra första varvet. Om än för långa förningar för att gå hårt och snabbt. Varvet vände och mötte bakomvarande åkare och en bit bak låg Graas, Gull och Stenhammar och borrade. Björken, en bit bakom. 

Andra stigningen i elljusspåret hade Arnland det lite tufft att trycka på i uppförstakningen. Det blev en liten lucka som han sen lyckades täppa till ut på andra varvet långstakning. Jag och Berra drog om vartannat. Bakom låg samma trio, bakom dom hade winell fått upp ångan och anslutit Björk. 

Tredje gången i backarna upp mot varvning sa Arnland tack och släppte. Jag fick även en liten lucka till Berra och märkte att jag kanske hade ett litet övertag uppför idag. Han stakade ikapp det direkt och klagade att han kände sej tjock. 

Tredje och sista varvet växlade vi med dragning men det var långa drag. Hade det varit seedning och mer hets hade växlingarna varit korta och snabba. Det var en ganska behaglig resa. Vi kunde inte göra något åt Hedbys och luckan bakåt växte. Det var mest en transportsträcka till sista och avgörande varvet på elljusspåret. Berra hade lite bättre flyt och teknik utför och kom finare in i backarna. Första stakade vi jämt, andra backen tryckte jag på med en tempoökning och märkte att han inte svarade. Så jag kunde ta andraplatsen utan någon maxinsats 3-4 sekunder framför B.

Arnland höll i 4:e platsen från den jagande flocken bakom. Cirka 2.30 efter. Stenhammar slog till och spurtade hem 5:e platsen före Gull och sen Graas. Mycket imponerande! 3 min efter.

Roligt lopp, bra träningspass, vätskebältet höll hela loppet och armarna (golfarmbågar) va okej. Viss smärta.

Min utförsåkning måste bli bättre. Riktigt feg. Arnland åkte ner som en missil ända fram till 90 graders svängarna, tog två snabba skär och kom in i backen med fart. Mycket vackert. Jag plogade med ena skidan före svängen och blev skraj. Inte vackert alls. 

Stenhammar imponerar vilket är jäkligt kul och lovande för kommande DM stafetter.
Björken hade en tung dag och var en bra bit ifrån han borde vara. Nertränad? 
Brorsan åkte i mål och gjorde därmed sitt tredje skidpass för säsongen. Kändes stabilt och var trygg inför Vasaåket. 

Den här veckan har jag mycket jobb och sjuka barn hemma. Så det måste bli lugnt träningsmässigt. Det passar ganska bra då jag vill komma utvilad till Bessemerloppet på söndag. Då har kylan slagit om till värme. Kan bli grisigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar