Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

tisdag 10 mars 2020

Craft ski marathon

Jag åkte bara tre tävlingar i år. Två innan vasaloppet. Kanske i minsta laget men det är riktigt optimalt inför vasan som ändå är det stora målet. Jag kan inte komma mer sugen till start den första söndagen i mars och det blev en fullträff i år. Men mer om det i Vasainlägget. Först var det craft ski marathon i Orsa grönklitt den 5 januari. Jag hade med mej 13 mil på snö från luciahelgen som spenderades just i Orsa. Det var ett kärt återseende.

Nu var det alltså dags. Första tävlingen för säsongen. Resulatet - en spegel av ens insats och träning under året. Nu var det upp till bevis. Visst var det lite spänt.
Det var ett bra startfält. Flera kompisar som körde. Björk, M.Söderström, Bergman, brorsan mfl va med från klubben. Berthagen mfl från storvreta som jag tränat en del rullpass med.

Starten var ganska kaosartad. Det var ändå 800 som skulle iväg och det smalnade av snabbt. Alla grejer höll i alla fall och efter ett tag hamnade jag i en klunga som stakade på hyfsat. Jag var ensam rexare där framme och åkte i samma klunga som Storvretas Axel Strandell som tränat på bra under året. Loppet gick över två varv och hade vändningar efter banan. Vid vändningen såg jag att klubbkamraterna var strax bakom men att jag var ordentligt före. Slutet av första varvet kommer Berthagen upp i klungan. Vi snackade lite men inför varvning och några uppförsbackar händer något med sikarna. Varken Axel eller Berthagen är med ut på andra varvet.

Jag känner mej fin i alla fall och hänger med bra i klungan. Efter några kilometer kollar jag bak och ser en ensam figur komma en bit bort. Visar sej vara Berthagen som åkt ikapp oss. Fastnat bakom folk i en av de branta uppförsbackarna visade det sej. Vi åker sen i den klungan fram till de samma uppförsbackar i slutet. Där blir jag så otroligt slut i framsida lår. Jag stumnar totalt och kommer knappt upp för en saxbacke. Tappar alla i klungan och Bertis åker ifrån mej men en minut på slutet.
Jag är ändå nöjd med loppet. Jag blir bästa rexare. Thomas Skogh tar in mycket på slutet och är 20 sekunder bakom. Björk och Söderström som slog mej i vasaloppet 2019 är hela 4 minuter bakom vilket visar att jag gjort min träning. Bob Impola vinner på 1.35 jag åker på 1.48 och de drar led 1 gränsen på 1.52 Således ett stort steg i rätt riktning.

Efter loppet tog jag med mej att jag måste förbättra min stakning i högfart och verkligen jobba på mina framsida lår som tog helt slut. Kan vara bristen på benstyrketräning som jag aldrig lagt jobb på samt att jag aldrig står i fartställning då jag åker rullskidor.

Det fanns dock en kille som gick hem och gjorde jobbet ännu bättre visade det sej sen. Björken var nog inte nöjd att få däng med 4 minuter. Senare i Moraloppet gör han ett väldigt strongt resultat och är mindre bakom Berthagen än jag var i Craft. Det talade därför för ett intressant sammarbete på Marcialonga som Björken också skulle åka. Det visade sej bli en riktig fullträff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar