Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

måndag 5 mars 2012

Vasaloppet 2012

Jag känner mig så grymt nöjd idag. Att jag klarade målet känns helt underbart. Jag hade nämligen en tuff dag igår, fick lida mer än vad jag tänkt. Det var inte förrän vid 70 kilometer som jag fick reda på att jag låg bland de 850 första som jag förstod att det ändå gick hyfsat och hoppet tändes. Innan det trodde jag att min placering var runt 1300.

Hur som helst kom jag iväg bra. Magnus Björk (Rexåkare som slutade 521:a) stakade iväg som sjutton och jag hängde på. I backen kände jag direkt att det skulle bli en jäkligt jobbig dag. Kroppen var inte alls med och framförallt inte mina ben. Tankar på sjukdom och min kassa februarimånad började redan där. Jag vet inte hur jag jag lyckades köra ifrån Magnus i backen men han kanske fastnade någonstans. Väl uppe på toppen tänkte jag, kämpa till toppen. Då blir det lättare med stakningen.

Det var också en befrielse att börja staka men folk välde om mig. Jag hade det riktigt tungt och redan efter 4km började alltså hjärnspökena säga  -hej ska vi prata? Medans jag konverserade med spökena kom Andreas Peterson, Sundbyberg lätt glidandes upp bredvid mig. Vi bytte några ord och jag försökte ta rygg på honom men var tvungen att släppa ganska snart. Det gick för fort för mig. Han försvann.

Vid 30km åkta ser jag återigen ryggen på Peterson, jag är för trött för att surra med honom då, minns inte ens att jag passerade sen. Men jag var en kvart före i mål. Vid 35km kommer så Magnus farande, hejar och försvinner. Han körde ifrån mig med 12 minuter.
Resten av loppet fram till Hökberg försöker jag bara försvinna in i tankar och åka på ryggar. Värk från rygg och bäcken. Vet ej vad det handlade om men antar att det sånt som händer när man stressar 9 mil skidor. Polaren Håkan T träffade jag innan start och han var trevlig och laddad. Såg inte till honom under loppet men han gjorde ett riktigt bra första Vasalopp. 9 minuter efter mig i mål.  

Väl i Mora tog jag mig iväg till omklädningsrummet i ett lyckorus. Sög i mig 2 pilsner, duschade och mådde allmänt förträffligt.
Nu har jag inte bestämt om jag ska lägga ner bloggen direkt eller satsa på något annat idrottsligt mål. Ska tänka på det några dagar till. Några förslag?



Tack alla läsare för stöd och pepp under denna väg till tresiffrigt. 

9 kommentarer:

  1. fortsätt blogga!

    SvaraRadera
  2. Grattis till tresiffrigt!!!!
    Så häftigt att du klarade det, Mandus!!! Det har varit både roligt och väldigt inspirerande att följa din resa mot tresiffrigt. Å nu är det mindre än ett år tills nästa. Mot topp 500? Varför inte. Då kan ju jag sätta upp målet "mindre än en timme efter Mandus":-) Då behöver vi båda utveckla vår träning en del...
    /LS

    SvaraRadera
  3. Förresten...
    Som delmål att blogga mot är väl "Medalj på Lidingö" ett bra koncept...
    /LS

    SvaraRadera
  4. Ö till Ö, fjällmarathon, Lidingöloppet, finns massor att se fram emot. Fortsätt blogga! //Kristian

    SvaraRadera
  5. Grattis mandus till ett bra lopp!! Fortsätt gärna blogga, du inspirerar!/ullis

    SvaraRadera
  6. Grattis! Topp 1000 är grymt bra men du har utan tvekan topp 500 i kroppen! Med formen du visade strax innan sjukperioden då du stakade ifrån mig på 2.5:an hade du kommit bra mycket snabbare till Mora..

    Topp 500 nästa år, kom igen nu!

    /Martin L

    SvaraRadera
  7. Tackar allihopa.

    LS, de är bra mål du föreslår. Lidingömedaljen känns långt borta och därför som en värdig utmanare. Topp 500 vore något att skryta med :)

    Kristian, Ö till Ö är fullt sedan länge men fjällmaran är verkligen intressant.

    Martin, tack den kvällen var en helt annan känsla i överkroppen än i söndags :) Grattis själv till ett riktigt bra lopp trots kort uppladdning? Blev förvånad när jag såg dig i omklädningsrummet. Starkt att bli 242:a en halvtimma före mig! Revanch nästa år. Kanske kommer upp och kör något av loppen södra runt, medelpad classic eller njurunda runt.

    SvaraRadera
  8. Tackar, ja det gick bra! Jag hade egentligen inte alls planerat att åka. Vår bäbis föddes några dagar tidigare än planerat och hon sov så bra på nätterna. Jag fick tävlingssug några dagar innan och bestämde mig då för att åka. Tur att jag åkte, jag får nog svårt att slå min tid ett annat år :)

    Kom hit och kör Njurunda runt nästa säsong. Fixa samma stakform som tidigare så blir du farlig på det loppet!

    SvaraRadera
  9. Stort grattis till dottern och bonusen att hon sover på natten :)
    Jag ska verkligen trimma stakningen ett år nu och ta rygg på dig i njurunda nästa år.

    SvaraRadera