Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

måndag 23 november 2015

10x500m + 5000m test

Träningspassen bara rullar in nu gott folk. Stakformen kommer sakta men säkert tillbaka. Nu sitter jag med en återhämtningsöl och mitt nya favoritsnacks, rostade och saltade sojabönor. Har ikväll avverkat 10x500m skierg. Det blev ett bra pass trots att jag var trött och grinig innan och tänkt slöstaka 45 minuter. Väl på plats bestämde jag mej för att i vanlig ordning köra intervaller. Första gick långsamt (ingen uppvärmning) på 1.57min. Sen 1.56 och så vidare ner till 1.48 som bäst. Jag vilade 1 minut mellan dessa halv-hårdkörare. Hade kunnat gå hårdare på detta pass men nöjd med genomförandet. Totala tiden för 5000m blev 18.51. De är då med 9 viloperioder. Mitt personliga rekord på 5000m på gamla skiergmaskinen är 18.56. Alltså är jag en bra bit ifrån gammal form. 

Men i fredags fick jag ett ryck och stack iväg till gymet. Målet var maxning på 5000m men då på nya skiergmaskinen. Som går mycket snabbare. Jag upplever en ruggig skillnad på dessa två och föredrar den gamla. Den går finare, tyngre och handtagen har remmar. Jag får jobbiga blåsor av de nya handtagen. Tiden då? Jo det blev en förvånansvärt bra tid redan nu. 18.49! Riktigt nöjd. Som allt var jag bara på gymet 25 minuter. Effektivt. 

Det slutar inte här. I lördags åkte jag även rullskidor i en timme. 15km hann jag. Tekniken kändes kanonfin. Så jag blir vass på 20-30 minuter stakning i vinter.

Det jag däremot saknar är ju kanske det viktigaste av allt. Långpassen. Att stå å staka i 2-3 timmar. Fasen vad bra det skulle vara att få till ett sånt pass en gång i veckan. Ska jobba på det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar