Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

onsdag 20 maj 2015

Blodomloppet 2015

Efter att ha varit skadeskjuten 3 dagar efter Ottarsloppet gav jag mej i måndags ut och skulle känna på lite backintervaller. Jag ska ju kuta Stockholms brantaste på lördag. Så jag och Fröjdis stack ut. När hon somnat ställde jag barnvagnen framför den värsta kulle jag har här hemma och tryckte på upp och ner ett par vändor. Väldigt smärtsamt för både muskler och pump. Bra och intensivt. Sen joggade jag bort till en fotbollsplan och körde 4 x 50m max. Är eventuellt sugen att gå för fullt till första spurtpriset lördag. Tror bara det är efter 100m. Jag tänkte efter passet att jag hinner bli av med kommande träningsvärk till lördag. Men som rubriken lyder kom det annat emellan.

Jobbade nattpass sen på kvällen och då hörde LS av sig och undrade om jag hade lust att löpa Blodomloppet imorgon? Självklart ville jag det. Bara att tävla sig i form helt enkelt. Natten var ganska lugn men jag kände mej sliten och benen var väldigt stabbiga tisdag dag. Hann inte vila något innan. Förstod att jag måste göra en riktigt bra uppvärmning. Åkte dit i god tid och träffade LS och fick lappen. Träffade sen Multisportsjocke och körde uppvärmning med honom. Höftböjarna var väldigt stela och framsida lår var de som var värst efter backpasset. Hade tänkt 42 minuter som mål innan uppvärmning men nu sänkte jag målet till under 45 minuter. Lyckades perfekt med värmningen i alla fall och starten gick. Med totalt 14000 löpare fanns det ryggar så det räckte. Jag gick ut i 4 fart och det kändes väldigt ansträngande men ändå rimligt. Kroppen va helt okej när jag kom igång. Benen tunga men de gick att driva på dom. Efter ett tag började jag fantisera om sub 40 ändå men sen kom en uppförskörare upp för åsen och väl där uppe var det lerigt värre. Jag hade inte nåt bra mönster under mina Asics för den gyttjan. Letade torra delar i kanten men tappade massa tid. Sen var banan omgjord och på slutet skulle man upp till Sten Sture monumentet precis innan Studenternas. Tungt parti för mej. Tappade mycket. På toppen stod en bekant träningsgalning. Emil Olson Runnman och hejade. 

Väl i mål på 41:20 hade jag trots en ökning sista 200m ingen särskild puls att prata om. 10 slag under vad jag brukar ha på 10km. Förra året sprang jag ju iof mer än 2 minuter snabbare på Kung Björns loppet som jag jämför med. Vet inte vad det kan betyda men hade svårt att pusha och ta ut mej ordentligt idag. I alla fall jättenöjd med tiden och loppet trots att perset ligger oceaner bort. Under 39 på Kung Björn gäller i år.

Nu gäller det bara att fräscha upp benen till lördag. Vet ej hur man gör sånt. Ska bli kul att testa ett backlopp. Vi blir tre som åker från Rex (Erik O och brorsan) så då får vi ihop ett lag också. Ska bli kul att se var vi kan klämma in oss i resultatlistan. Om jag kör för spurtpriset eller inte bestämmer jag på lördag. I så fall är ju resten av loppet mer eller mindre kört att prestera på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar