Vägentilltresiffrigt

Vägentilltresiffrigt
mandusandersson.blogspot.com

onsdag 13 december 2017

Bruksvallarna

Vi kom iväg i alla fall. Jäkligt skönt. Det var några spända dagar när jag kände efter vart förkylningen skulle ta vägen men den stannade uppe i huvudet. Var fortfarande lite täppt och tung på torsdagen när vi åkte upp men säker på att det skulle funka att träna.

Resan upp med två småbarn gick över förväntan. De var väldigt tålmodiga. Ca 8 timmar. Väl på plats med en timme kvar till gemensam middag med Rex hann vi installera oss i stugan som var rymlig och fin. Jag blev givetvis sugen på att åka ett pass på kvällen men efter uppackning och barnen somnat kom tröttheten. Det blev en långburk i vallarboden istället. Fint det med. Jag behövde verkligen göra i ordning ett par skidor inför helgens åkning. De hade stått sen Vasaloppet -16. 

Martin (bror), Pelle och Erik kom förbi och surrade lite. Mycket snack. Bland annat om Eriks nya vallaservice (eo:s skidservice), att Pelle hoppar av vasaloppet -18, och Martins vallningsfria skidor som han fick staka i nedförsbacke med. 

Fredagen var sen kanonfin. Några minusgrader och 2.52 timmars åkning. 37km. Kändes fantastiskt kul att åka skidor igen men insåg också att det finns en del att jobba med. Utförsåkning till exempel. Åkte och pratade med Kristian genom passet. Mot slutet kom vi ifatt en gående ledsen kille som hade brutit en stav. Jag vet inte hur många stavar den killen kört sönder. ”Jag skulle försöka hänga med Branteström i en tempoökning då rök staven” 
Ingen bra start för Fredrik Björk som likt mej kom upp sent och gjorde sitt första pass för helgen. 

På eftermiddagen åkte Liv skidor och jag drog pulkor och lekte i snön med barnen. Det var som ett andra pass faktiskt. Fröjdis åkte även hon skidor för första gången till ganska stor glädje. Ramlade massor men skrattade hela tiden och gjorde stora framsteg. Kul!



Lördagen hade jag tänkt åka lite fortare och längre men det hade kommit en decimeter nysnö och var opreppat till en början. Första 1.20 i alla fall. Men jag åkte tillsammans med Erik och Kristian så det var ingen fara. Maskinen Erik drog hela den perioden. Som gårdagen startade vi med att åka uppför till mittåkläppen. Tog dryga halvtimmen. Efter lugn åkning i 90 minuter ville jag ha lite högre tempo andra halvan av passet. Drog på lite men Erik å Kristian hängde inte med. Började gnälla om gubbtempo och att det va solklart att jag va H35:a denna säsong. Jag väntade i alla fall in då och då men på slutet var de för fikasugna och då åkte jag på i mitt tempo. Det var ju mitt andra och sista pass visade det sej. och deras sjätte pass och inte heller sista. Hur som helst en bra känsla i min åkning. Det blev till slut 3.02 timmar och 38km. På kvällen fick jag ont i magen och spydde sen på natten. Därmed slutåkt. 

Det var tungt att städa ur stugan och packa på söndagsförmiddagen. Mådde redan mycket bättre men kunde inte äta och hade en rejäl vätskebrist med huvudvärk. Vi hade i alla fall tur att liv var frisk på resan tillbaka. Hon kände sej risig och kräktes sen på kvällen när vi kommit hem. Kidsen pigga och krya! 

Således en jäkligt lyckad helg trots allt. Fick ihop 6 timmar skidåkning på två pass och haft det ruggigt mysigt med familjen. Lite kräksjuka får man räkna med. 

2 kommentarer:

  1. Äntligen lite uppiggande läsning! Mörkar du tisdagspasset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä. Här mörkas inte ett stavtag. Men tisdagspasset går inte in under rubriken Bruksvallarna. Det kommer på någon veckosammanfattning. Har bara fått ihop en timme tränad de senaste fem dagarna så måste spara på passen om det ska bli några inlägg.

      Radera